Transport ponadgabarytowy: jakie typy ładunków wymagają specjalistycznej obsługi?
Część ładunków, które muszą być przewożone po drogach publicznych, ma na tyle duże rozmiary i masę, że nie ma możliwości, by umieścić je na standardowych pojazdach. W sytuacji, gdy elementy, jakie mają zostać dostarczone, będą przekraczały ustalone w przepisach normatywy, w grę wchodzi jedynie tzw. transport ponadgabarytowy. Jest on wykorzystywany w różnych sytuacjach. Najczęściej będzie tak w przypadku potężnych maszyn lub elementów linii produkcyjnych, komponentów budynków albo obiektów inżynieryjnych – np. dźwigarów, filarów, słupów i przęseł – jak również części instalacji przemysłowych m.in. zbiorników bądź kominów. W grupie ładunków ponadnormatywnych znajdują się też pojazdy szynowe i jednostki pływające. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.
Kiedy mówimy o ładunku ponadgabarytowym?
W myśl obowiązujących przepisów ładunek ponadnormatywny to taki, który wystaje poza powierzchnię ładunkową pojazdu lub zespołu pojazdów o więcej niż 2 metry albo więcej niż o 1/3 ich długości. Pod względem masy i rozmiaru granicą jest wysokość większa niż 4 metry oraz szerokość przekraczająca 2,5 metra. Ładunkiem wielkogabarytowym będzie również ten, którego masa okaże się większa niż 42 tony.
Jak przewozi się ładunki ponadgabarytowe?
Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia, którego rodzaj musi odpowiadać typowi wykorzystywanego pojazdu, rodzajowi drogi oraz obszaru, na jakim ma się odbywać cała operacja. Liczy się także właściwe zorganizowanie przejazdu np. ustalenie trasy, jej sprawdzenie i zapewnienie obecności jednego lub dwóch pilotów, zależnie od parametrów wiezionych elementów. Ważny jest używany sprzęt. Przy największych ładunkach w grę wchodzą m.in. naczepy niskopodwoziowe typy Tieffbet tj. z obniżoną powierzchnią ładunkową znajdującą się poniżej tylnych kół lub Semi, gdzie powierzchnia ładunkowa ulokowana jest nad nimi, lecz pozostaje całkowicie płaska.